3 grunde til at tage pointsystemer og stjerneratings af vin med et gran salt

Velkommen til VinBloggen

Mit ønske med Vinbloggen, er at bidrage med vininformation, som ”møder dig” som forbruger og give dig ny vinviden. Her på Vinbloggen får du svar på spørgsmål og input fra dig, såvel som mine tanker generelt om vin.

Jeg håber og tror på, at den vil kunne af- og bekræfte nogle af de spørgsmål du måtte sidde med. Og med din hjælp, vil jeg med udgangspunkt i både spørgsmål og input fra dig, give mine bedste svar samt tilføje yderligere relevant vinviden omkring det aktuelle emne.

Nedenstående indlæg er én af mine tanker generelt om vin, som jeg gerne vil dele med dig, og send gerne dine kommentar til det eller spørgsmål såfremt den inspirerer til det. Jeg glæder mig til at komme med meget mere vin-viden fremover!

Hvad er meningen med alle de stjerner og point!?

Hvis du søger på vin over diverse web-shops, eller læser omkring vin i magasiner og aviser, er der en generelt tendens til at vinen har fået enten stjerner eller point. Jeg får tit spørgsmål fra venner og kunder, der spørger: hvordan dette point-system hænger sammen og hvilke pointsystemer eller stjerner man kan stole på?

Mit svar til dem, er at jeg syntes at disse stjerner og point efter min mening begrænser vores vinoplevelsesmuligheder, og sandsynligheden for skuffelse når man smager vinen er stor.

Jeg har tre grunde til at man med fordel kan undlade at gå efter disse ratings:

#1. Vi har allesammen forskellig smag

Det giver fin mening for mig hvis man bliver skuffet over en vin man har købt pga. sin rating. Først og fremmest fordi, den der bedømmer vinen udelukkende tager udgangspunkt i sin egen smag – og det har intet at gøre med din smag.

Dette faktum stadfæstes én gang for alle når samme person begynder at definere smagen, ved at referere til spiser som egner sig til vinen. En anbefaling som naturligt nok tager udgangspunkt i egen måde hvorpå retten tilberedes. Desværre udlades der her detaljer omkring de afgørende faktorer nemlig: krydderierne.

 

Måden retten krydres på og garnituren der akkompagnerer retten er altid afgørende for om vinen passer til det. Du kommer f.eks. hjem med en Châteauneuf-du-Pape og dens anbefaling om at nyde den til en ovnstegt steg. Du tilsætter, salt, peber, hvidløg og chili – som du elsker. En fatal kombination til den type vin, som uden tvivl vil være en skuffelse når du nyder den til retten, og dermed risikerer vinen uretmæssigt at blive ”dømt ude”.

Anmelderens ovnstegte steg var krydret med salt, peber, rosmarin og svampe. Du kunne sagtens have nydt retten med ”dine” yndlingskrydderier, hvis du i stedet havde nøjes med Salt og Peber i ovnen og med en hvidløg/Chili mayonaise som tilbehør. Denne ret havde givet dig en ”Vin og Mad i harmoni” oplevelse.

#2. ‘Value for Money’

For det andet giver stjernerne også er et udtryk for, om det er en ‘Value for Money’-vin. Min erfaring er at DK, er det land i Europa med bedst value for money vine. Det gælder både på B2C og B2B markedet.

Fordi vinafgiften er så høj i DK, tager vinproducenterne hensyn når de prissætter vine til det danske marked. Denne prisfordel kommer slutbrugeren til gode. Vi er et lille land med godt 5.500.000 indbyggere og over 700 vinimportøre (inkl. garageimportører), som helt naturligligt øger konkurrencen om kunderne. Derfor er prisniveauet meget rimeligt – det bekræftes også hver gang jeg hører mine venner, opleve at deres yndlingsvin er billigere at købe i DK end oprindelseslandet.

#3. Pointsystemerne er begrænsede

For det tredje indhenter anmelderne typisk vine til bedømmelse, ved at rundsende en mail til forhandlere på deres lister, med besked om at de gerne må sende smagsprøver. For yderligere at gøre det overskueligt er der oftest et VinTema og budgetramme som vinene skal opfylde, for at komme i betragtning.

Alt sammen faktorer der efter min mening begrænser slutbrugerens vinmuligheder og vinoplevelser. Det optimale må være at inspirere slutbrugeren til at gå på opdagelse uden skyklapper.

 

Følg med på QKV-mailen, og vær en del af netværket

[contact-form to=”sebastian@ladegourdie.dk” subject=”Mail-subscribers”][contact-field label=”Navn” type=”name” required=”1″][contact-field label=”e-mail” type=”email” required=”1″][/contact-form]

Skriv et svar